UWAGA

Materiały przedstawione na tej stronie są zaczerpnięte ze strony producenta DCS Word, oraz ze samej gry.
Odnośniki do mediów społecznościowych i informacje na temat zaprzyjaźnionego forum są publikowane za zgodą administratora forum by VladMordock.
Strona ta nie jest częścią forum, wszelkie informacje są autorskie.
Jednocześnie zapraszam do współpracy wszystkich miłośników wirtualnego latania.

Opis Gry

  • Najbardziej realistyczne cyfrowe pole bitwy Free-to-Play.
  • Lataj odrzutowym TF-51 Mustang i Su-25T za darmo!
  • Zawiera bezpłatną mapę Kaukazu o powierzchni 117 000 mil kwadratowych z milionami budynków i drzew.
  • Obejmuje 156 bezpłatnych i w pełni funkcjonalnych systemów uzbrojenia, 105 pojazdów naziemnych, 19 statków i 84 samolotów z kontrolą AI.
  • Dostępne są zarówno ostre, realistyczne, jak i swobodne tryby rozgrywki.
  • Jedyny w swoim rodzaju, opracowany wewnętrznie silnik graficzny, który wygląda niesamowicie od 0 do 80 000 stóp.
  • Zawiera piękną, bezpłatną i bardzo szczegółową mapę regionu Kaukazu obejmującą południowo-zachodnią Rosję i Gruzję.
  • Obejmuje 20 w pełni wyposażonych operacyjnych baz lotniczych, miliony budynków i drzew oraz tysiące kilometrów dróg użytkowych i kolejowych.
  • Najnowocześniejsza grafika z niesamowitym oświetleniem, cieniami i wydajnością.
  • Nowe zapierające dech w piersiach efekty wybuchów, chmur, mgły, ognia i dymu.
  • Stwórz własne misje i kampanie do nieograniczonej rozgrywki!
  • Zawiera generator umożliwiający szybkie tworzenie misji.
  • Ciesz się trybem wieloosobowym z przyjaciółmi, a nawet lataj razem w tym samym samolocie, aby wykonywać misje dla wielu załóg!
  • Kupuj i lataj najbardziej kultowymi samolotami i śmigłowcami z okresu II wojny światowej aż do czasów współczesnych.
  • Interaktywne kokpity z 6 stopniami swobody dla większości samolotów i najdokładniejsze modele samolotów, systemy kabin, czujniki, systemy kierowania i dostępne dźwięki.
  • Ekscytujące nowe samoloty przybywające do DCS World, takie jak F-14 Tomcat, F / A-18C Hornet, F-4E Phantom II, Mi-24P Hind, P-47D Thunderbolt i wiele więcej!
  • Kup dodatkowe mapy o wysokiej jakości, takie jak Normandy 1944 i zakres testów i szkoleń Nevada.
  • Obsługa rzeczywistości wirtualnej.
  • Obsługa wszelkiego rodzaju kontrolerów.
  • Obsługa wielu monitorów
  • Nowości

    A-6 Intruder



    Wkrótce po wprowadzeniu Tomcat będzie dodany przez Heatblur A-6 Intruder na razie jako AI, ale trwają pracę nad pełna wersją tego samolotu.

    W międzyczasie Intruder AI odegra kluczową rolę w kampaniach F-14 i zapewnią dodatkowy poziom autentyczności gry i środowiska symulacji. A-6 są projektowane zgodnie z niezwykle wymagającymi standardami, a skanowanie laserowe stanowi podstawę pracy i zapewnia dokładne odwzorowanie kształtu i wymiarów. Dodany będzie także K-6 jako model tankowca z tej epoki.

    Razbam F-15E Strike Eagle Project

    Strike Eagle pojawi się w DCS jako pełnoprawny klikany model. Ten moduł jest rozwijany już od dłuższego czasu, tak długo, że niektóre jego części wymagają aktualizacji do aktualnych standardów jakości, teraz możemy ogłosić, że RAZBAM jest w pełni licencjonowany przez Eagle Dynamics dla DCS.
    Wersja F-15 E, to dwumiejscowy samolot myśliwsko-szturmowy. Tylne stanowisko wyposażone jest w cztery monitory, na których wyświetlać można w dowolnej konfiguracji „ruchomą” mapę, dane z radaru, czujników podczerwieni czy systemów walki radioelektronicznej, a także dane o stanie maszyny i uzbrojenia czy o zagrożeniach i celach. Stanowisko pilota ma trzy tego typu ekrany i wyświetlacz HUD.
    W stosunku do wersji f-15C zwiększono ilość zabieranego paliwa, co poprawiło zasięg maszyny, do 3840 km z trzema zbiornikami podwieszanymi.
    Wersja ta otrzymała nowy radar APG-82(V)1 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), w miejsce radaru APG-70 wyposażonego w antenę ze skanowaniem mechanicznym.
    Nowa stacja radiolokacyjna charakteryzuję się między innymi większym zasięgiem wykrywania i śledzenia celów powietrznych, możliwością „niemal jednoczesnej” pracy w trybach powietrze – powietrze i powietrze – ziemia oraz rozszerzonymi zdolnościami w zakresie identyfikacji celów powietrznych i naziemnych.
    Maszyny tego typu wyposażone są także w system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning Survivability System), charakteryzujący się podobnymi zdolnościami, jak systemy walki radioelektronicznej przewidziane dla myśliwców 5. generacji oraz nowy komputer misji.
    Oczywiście ile z tych nowości znajdzie się w wydanym przez Rozbam modelu nie wiemy. Systemy te zostały zainstalowane w 2014 roku w samolotach należących do USAF.

    Lotniskowiec

    Operacje z lotniskowca są trudnym tematem do opanowania. Po pierwsze powstaje zamęt jeżeli nieuregulowany mamy ruch na pokładzie przy większej ilości maszyn w jednej misji.
    Stworzony plan może ułatwić wszystkim kołowanie na katapultę a co za tym idzie cały ruch będzie płynny i bezkolizyjny.
    Gdy na pokładzie mamy parę grup F-18 rozstawienie takiej liczby wymaga osadzenia już na początku pierwszej grupy na katapultach.
    Kołowanie następnej grupy z rampy jest możliwe jeszcze przed startem pierwszych maszyn jednak w kolejności 1 i 3 następnie 2 i 4.
    Taka sama sytuacja występuje jak druga grupa znajdzie się na katapultach. Ważne jest, żeby każdy uczestnik lotów wiedział do której konkretnie katapulty ma podchodzić i jaka maszyna jest przed nim w kolejce.
    Oczywiście nazwy grup będą inne i jeżeli MM (Mission Making) będzie osadzał sloty w pierwszej kolejności to nazwy grup będą odpowiednio np. Blu01 - Enfield itd. Nazwy grup użyte na fotkach są moimi oznaczeniami używanymi do tworzenia misji i są widoczne tylko w edytorze misji.
    Ważne jest, żeby każdy z pilotów zapoznał się z planem lotów i wiedział, jaką pozycje zajmuje na pokładzie. To samo dotyczy lotniska, kolejność startów jest bardzo ważna przy braku kontroli na wieży. A w naszych lotach raczej nie mamy jej tak, że musimy odpowiedni zajmować drogę kołowania, żeby nie blokować grup startujących wcześniej. Pomocą są oczywiście plany lotnisk z zamieszczonymi numerami postojowymi.
    Poniżej zamieszczam link do pobrania uaktualnionych map.
  • DCS Mapy Download
  • Nasze Projekty

    Poniżej w poradnikach umieściłem filmik jak zmienić podstawowe malowanie. Polecam lubiących zabawę grafiką.

    Poprawki F-18

    To poprawki, które zagościły po ostatnim updata. Cały czas trwają prace nad udoskonalaniu tego modelu.
    1. Czyszczenie JDAM i dodawanie nowych funkcji do JDAM
    2. Dodawanie JSOW (już w teście wewnętrznym)
    3. Dodajemy pełną symulację systemów nawigacji GPS i INS
    4. PRECISE tryb wprowadzania punktu drogi
    5. Poprawianie wskazówek HARM
    6. MIDS dla LTWS i TWS
    7. Litening II celowanie pod
    Dla zainteresowanych umieszczam filmik z zastosowania JDAM

    Data: 23/06/19

    Nasze Misje

    Jako jeden z tworzących misje w tym artykule zaprezentuję wam ogólne zasady, jakimi się wspieramy przy wdrożeniu misji na serwer.
    Poradniki dla MM znajdziecie na serwisie YT - Gildia.org (link w media).


    Od czego zacząć najlepiej od jakiegoś wymyślonego przez siebie scenariusza.
    Na początek nie starajmy się robić cos bardzo dużego, zaczynamy od prostej misji na kilka slotów.

    Misje możemy podzielić na kategorie, z zależności czego mają dotyczyć:

  • A/A - typowe misje na przechwycenie, walka powietrzna. W tym typie misji celem naszym są wrogie maszyny, mogą to być różne typy samolotów. Walczymy przeciwko przeciwnikom komputerowym (AI) jak i ludzkim.
  • A/G - misje skupiające się na celach naziemnych lub nawodnych. Ten rodzaj misji jest typowym dla samolotów szturmowych oraz bezpośredniego wsparcia naziemnego. W misjach tego typu zalecane jest dostawianie slotów eskorty w bardziej rozbudowanych scenariuszach.
  • Rescue - misje polegające na odnajdowaniu i transporcie oddziałów lub zestrzelonych pilotów. Typowe misje wykorzystujące śmigłowce wszelkiego rodzaju. Oczywiście można dołączać samoloty wsparcie i osłony powietrznej.
  • Training - wszelkiego rodzaju treningi. Skupiamy się przeważnie na jednym rodzaju maszyn np. trening szturmowców A10. Misję te mogą być podstawowe lub bardziej zaawansowane.
  • Mieszane - łączymy rodzaje misji. Tutaj panuje dowolność, może to być przykładowo trening z misją A/G i dodatkowo rescue.
  • Misję na serwerze dzielimy według następujących skrótów i kolorów, oznaczenie są wskazówką dla przyszłych pilotów, z jakim rodzajem misji będą mieć do czynienia.

    Typowe oznaczenia:
  • RGN (Range)- inaczej poligon, na którym obowiązują ogólne zasady, ale bez zapisów oraz czasu misji.
  • LRP (Light Role Play) -misje tworzone przez MM z zapisami. Są to luzne misje kierowane przeważnie dla już latających kolegów w celu doskonalenia pewnych już nabytej wiedzy.
  • TNG (szkolenia) - jak sama nazwa wskazuje wszelkiego rodzaju szkolenia, zasady są wyznaczane przez MM.
  • HRP (Heavy Role Play) - misje wymagające dobrej znajomości maszyny oraz zasad panujących na serwerze. Misje dla doświadczonych graczy nietolerujące pomyłek.
  • OTH (Other) -wszelkiego rodzaju spotkania naszej społeczności lub inny rodzaj misji.
  • Wszystkie powyżej wymienione skróty używamy w briefingu, nie mają one bezpośredniego wpływu na tworzenie misji, są tylko informacją. Na której podstawie piloci oceniają czy sprostają postawionym zadaniom.

    Sloty - domyślnie miejsce, które zajmuję pilot chcący uczestniczyć w zaplanowanej misji.


    MM (Mission Maker) - twórca misji.

    Przygotowanie misji nie polega jedynie na jej napisaniu trzeba stworzyć Briefing - plany lotów.

    Briefing

    (przykładowy na zdjęciu)

    Publikacja na forum informująca potencjalnych zainteresowanych, o czym jest dane wydarzenie.
    Zawiera on wszelkie dane dotyczące stworzonej przez nas misji i tylko suche dane bez niuansów misji.
    Podajemy zarys misji, ewentualne cele ograniczając się do podawania przybliżonych pozycji czy liczebności wroga.
    Możemy tez podawać w zależności od rodzaju misji zagrożenia, z jakimi będą mieli piloci do czynienia.

    Przykładowy zapis dla pojedynczej grupy może wyglądać następująco:

    Dodge
    Osłona grupy uderzeniowej A10C 'Uzi'. Jako eskorta trzymacie się wyznaczonego planu, nie reagujecie na kontakty radarowe do momentu spotkania z 'Uzi'.
    Przechwytujemy tylko maszyny bezpośrednio zagrażające grupie uderzeniowej.
    Dodajemy w miarę możliwości mapki oraz zdjęcia z rozpoznania o ile scenariusz misji to przewiduję.

    CombatFlite

    W miarę możliwości korzystamy z programu CombatFlite w celu sporządzania Kneeboard dla pilotów w formie obrazków .jpg.
    Program jest prosty w obsłudze, wystarczy zaimportować plik misji z rozszerzeniem .miz



    Następnie wyszczególnimy odpowiedni lot (ang. flight)

    Klikamy na zakładkę Kneeboard i poprawiamy lub dopisujemy odpowiednie dane. Szczególnie polecam zmianę nazwy danego lotu, program sam dorzuca do nazwy cyfry.

    Klikamy lewy dolny róg 'Generate images' ipodajemy rodzaj pliku wynikowego .jpg lub .png

    Otwieramy folder z zapisem i przenosimy pliki do stworzonego dla naszej misji folderu. Ważne jest pozostawienie folderu Kneeboard pustego w dla plików następnego flightu !

    Na stronie umieszczamy pierwsze zdjęcie z utworzonych kneeboard oraz poprzez jakąś chmurę udostępniamy spakowane wcześniej pliki pilotom. Nadając katalogom nazwy zgodnie z tymi przypisanymi do danego lotu.
    Ważne za darmo
    Żeby zostać MM, nie musimy nic płacić, podstawka symulatora jest bezpłatna. Wystarczy pobrać strony, by zagłębić się w tajniki planowania.
    Na kanale YT gdzie ucieszone są moje poradniki mamy też filmiki z misji. To dla jeszcze niezdecydowanych czy chcą się zająć tworzeniem i lataniem razem z nami na serwerze.

    Data: 23/06/19

    A-10C HUD

    Przedstawienie sposobu wyświetlania informacji.

    Przedstawiam jak zmienia się HUD w samolocie w zależności od siły wiatru i oczywiście jego kierunku.
    Na wszystkich umieszczonych zdjęciach mamy wiatr boczny z prawej strony samolotu.


    Jak można zauważyć mamy lekkie przesuniecie w kierunku wiatru.




    Celowanie oraz zrzut uzbrojenia wykonujemy na normalnych zasadach, oprócz jednego, jeżeli używamy Auto-lase musimy zwiększać czas odpalenia lasera.
    Zakłada się, że przy wietrze 15m/s zalecane ustawienie to 20 sekund na wysokości 6000ft.
    Korekta dotyczy bomb kierowanych laserem wolno opadających w trybie CCRP.




    Data: 09/06/19

    AV-8B Harrier II

    Podstawowe dane
    Amerykańsko-brytyjski samolot rozpoznawczy i bliskiego wsparcia.
    Unikatową cechą Harriera jest możliwość krótkiego i pionowego startu i lądowania V/STOL.
    Harrier II jest opracowaną w Stanach Zjednoczonych zmodernizowaną i unowocześnioną wersją samolotu Hawker Siddeley Harrier.
    Dane Techniczne:
  • napęd 1 × Rolls-Royce Pegasus 105 o ciągu 98,1 kN
  • masa własna 6336 kg
  • masa startowa:
    • 14060 kg dla krótkiego startu, 30996 lb
    • 8595 kg dla pionowego startu, 18948 lb
  • prędkość maksymalna 1089 km/h
  • pułap 15240 m, 50 000 ft
  • zasięg 3640 km, 1965 nm (mila morska)
  • promień działania 1000 km, 540 nm
  • Krótki start - SHORT TAKEOFF (STO)

    1. ustawiamy blokade dysz (STO STOP)na 50-55 deg
    2. ustawiamy dysze na 10 deg
    3. przełącznik H2O-OFF (tylko w wypadku dużego obciążenia)
    4. ustaw trym stabilizatora Takeoff Trim na (2 deg nose down)
    5. sprawdz czy Anti-Skid Switch jest na ON(bardzo ważne)
    6. po osiągnięciu prędkości 110 kts ustaw dźwignię dyszy AFT w pozycji STO (ustawionej w kroku 1), która w naszym przypadku wynosi 55 stopni. Dźwignia STO STOP działa jak mechaniczny stop do dźwigni dyszy
    7. powinieneś zacząć wznosić się pionowo
    8. skieruj samolot pod wiatr używając wskaźnika przed HUD
    9. wypoziomuj lot, stopień wznoszenia na nie więcej niż 6-14 deg
    10. schowaj podwozie
    11. stopniowo ustawiaj dysze na 0 stopni (utrzymuj dysze w 25 stopni, podczas gdy klapy są nadal w STOL przy 25 stopniach)
    12. ustaw przełącznik wtrysku wody H2O na off

    Pionowy start - VERTICAL TAKEOFF (VTO)

    Ważne - sprawdź z wyprzedzeniem, czy masa Twojego samolotu jest poniżej 20500 funtów, ponieważ nie opuścisz ziemi. Pionowe starty są bardzo restrykcyjne pod względem tego, jakie ładunki można zabrać.
    1. ustawiamy blokade dysz (STO STOP)na 0 deg
    2. ustawiamy dysze na 85 deg
    3. klapy na STOL
    4. przełącznik H2O na TAKEOFF (UP)
    5. ustaw trym stabilizatora Takeoff Trim na (2 deg nose down)
    6. sprawdz czy Anti-Skid Switch jest na ON
    7. wciśnij hamulce
    8. zwiększaj stopniowo ciąg aż do startu
    9. podczas startu, upewnij się, że skrzydła pozostają wypoziomowane i skieruj dziób maszyny w kierunku wiatru
    10. na wysokości 20-25 ft powoli zmniejsz ciąg, by ustabilizować samolot
    11. schowaj podwozie
    12. na wysokości 50 ft rozpocznij przejście do lotu do przodu, stopniowo ustawiając dysze na 0 deg
    13. ustaw klapy na Auto
    14. przełącznik H2O na off

    Obliczanie masy - ważne do lądowania

    Pionowe lądowanie na statku wymaga pewnego przygotowania. Nie możesz lądować pionowo w żadnej konfiguracji: musisz się upewnić, że jesteś wystarczająco lekki, aby móc się unosić, nie uderzając się o pokład statku
    Przykładowe obliczanie masy AV-8:
  • airframe (14000 lbs) + Water Tank (500 lbs).
  • gunpod (1313 lbs)
  • 2 x Sidearms (2 x 200 lbs)
  • 2 x Mavericks AGM-65F (2 x 485 lbs)
  • a targeting pod (445 lbs)
  • 4100 lbs fuel
  • a pilot + equipment (300 lbs approx)
  • Twoja całkowita waga to 22028 funtów, czyli około 1500 funtów ponad limit.

    Lądowanie pionowe - VERTICAL LANDING (VL)

    Ważne Podana poniżej metoda lądowania jest zaczerpnięta z manuala (DCS-AV-8B-Harrier-Guide.pdf ).
    Praktykowane podejście w lotach na serwerze Gildi.org jest z lewej strony i w końcowej fazie przejście nad lotniskowiec.
    Dla początkujących pilotów wydaje się metoda podejścia na linie żółtą prostsza i miarę zdobywania doświadczenia można przejść na metodę boczną stosowana przez marynarkę wojenną.
    1. ustaw przełącznik przeciwpoślizgowy ( Anti-Skid )na ON (środkowa pozycja)
    2. przełącznik trybu głównego na VSTOL (pionowy krótki start i lądowanie)
    3. ustawiamy blokade dysz (STO STOP)na CLEAR
    4. ustawiamy dysze na 60 deg
    5. ustaw klapy na STOL dla pionowego lądowania
    6. ustaw przełącznik wtrysku wody - LANDING (DOWN)
    7. Ustaw Stabilator Trim - 4 deg (stopnie do dołu)
    8. wypuść podwożie, ale poniżej prędkości 250 kts
    9. Gdy zwolnisz na 130-140 kts, wysokość na 150 ft, aby uniknąć przeciągnięcia ustaw dyszę na 82 deg
    10. Kontroluj swój wektor lotu za pomocą przepustnicy i odpowiednim wychyleniu drążka steru.
      Nieustannie monitoruj wariometr (szybkość opadania w stopach na minutę), limit temperatury wylotowej (J) i obroty silnika (R), aby nie przekraczać ograniczeń.
    11. ustaw wektor trasy lotu na pokładzie statku na żółtej linii w miarę zbliżania się
    12. kiedy zwolnisz poniżej 50 kts (prędkość nośna w naszym przypadku wynosi 20 kts), ustaw witch hat 4 deg nad horyzontem, aby być w postawie zawisu
    13. ustaw Witch Hat 2 deg powyżej horyzontu i ustabilizuj zejście za pomocą przepustnicy.
      Nos w górę / w dół, aby utrzymać wystarczającą prędkość lotu, aby podążać za lotniskowcem.
    14. przyziemienie delikatnie przez monitorowanie wariometru

    Lądowanie konwencjonalne - CONVENTIONAL LANDING (CL)

    1. ustaw przełącznik przeciwpoślizgowy na ON (środkowa pozycja)
    2. przełącznik trybu głównego na VSTOL
    3. ustawiamy blokade dysz (STO STOP)na CLEAR
    4. ustaw dźwignię pozycji dyszy - 0 deg
    5. ustaw klapy na AUTO (25 deg)
    6. ustaw przełącznik wtrysku wody - OFF (środek)
    7. wysuń podwozie poniżej 180 kts
    8. utrzymuj wektor schodzenia na końcu pasa
    9. ustaw AoA (Angle of Attack) od 10 do 12 stopni za pomocą przepustnicy
    10. Na 30 do 50 ft AGL: Ustaw Hat Witches 2 stopnie nad horyzontem i kontroluj prędkość opadania przy pomocy przepustnicy
    11. po przyziemieniu przepustnica na IDE i włączamy hamulce
    Uzbrojenie

    AN/AAQ-28 LITENING II TARGETING POD

    TPOD (Targeting Pod) służy jako alternatywny czujnik do DMT (Dual Mode Tracker). Zapewnia więcej opcji prawidłowego monitorowania obszaru docelowego. Za pomocą TPOD jesteśmy w stanie oświetlać cele dla innych maszyn w misjach. Użycie lasera wymaga czasu na uruchomienie, na co musimy zwrócić szczególną uwagę.
    1. włączanie Targeting Pod:
      • kliknięcie na przycisk "TPOD" w OBS w głównym menu MPCD
      • kliknięcie na przycisk OSB obok STBY
      • Targeting Pod rozpocznie inicjalizację przez 3 minuty
      • po inicjalizacji, kapsuła rozpoczyna chłodzenie FLIR, co zajmuje około 6 do 8 minut, wyświetli się komunikat F-NOTRDY (FLIR Not Ready), gdy chłodzenie FLIR jest niekompletne
    2. aby skorzystać z TDC (Target Designation Caret), należy kliknąć OSB obok TDC, aby był aktywny / podkreślony
    3. możesz zgasić GMP za pomocą kontrolek TDC LEFT/RIGHT/FWD/AFT
    4. wybierz żądany tryb lasera
    5. wciśnij przycisk nad FIRE


    6. nacisnąć przycisk "AG Target Undesignate/NWS/FOV Toggle", aby cofnąć oznaczenie celu

    Zwykłe bomby - CCIP

    1. ustaw tryb główny HUD na A / G (Air-toGround)
    2. przejdź do głównego menu MPCD
    3. wybierz STRS
    4. wybierz odpowiednie bomby MK82, wybierając je górną płytą OSB (przycisk wyboru opcji) lub naciskając przyciski SEL na panelu ACP (Panel sterowania uzbrojeniem)
    5. wybierz Tryb uzbrojenia CIP (CCIP)
    6. ustaw Fuzing na żądany tryb (N IN dla tego samouczka)
    7. ustaw żądaną ilość bomb (wszystkie bomby, które mają zostać zrzucone)
    8. ustaw liczbę używanych pylonów (ile bomb spadnie na raz, użyjemy 2, aby uniknąć asymetrycznych obciążeń)
    9. ustaw pożądany przedział czasowy (odległość pomiędzy odrzuconymi bombami)
    10. ustaw Master Arm Switch - ON (UP)
    11. wykonaj nurkowanie 45 stopni na cel i ustaw aby wyrównać pionową linię CCIP z celem
    12. na początku krzyż CCIP będzie przerywany: oznacza to, że twój samolot nie jest jeszcze ustabilizowany i gotowy do zrzucenia bomb
    13. gdy krzyż CCIP staje się solidnym krzyżem, możesz zrzucić swoje bomby, gdy CCIP jest wyrównany na celu
    14. naciśnij przycisk Bomb Pickle (RALT + SPACE), aby zrzucić bomby

    Zwykłe bomby - CCRP

    1. ustaw tryb główny HUD na A / G (Air-toGround)
    2. przejdź do głównego menu MPCD
    3. wybierz STRS
    4. wybierz odpowiednie bomby MK82, wybierając je górną płytą OSB (przycisk wyboru opcji) lub naciskając przyciski SEL na panelu ACP (Panel sterowania uzbrojeniem)
    5. wybierz tryb uzbrojenia AUTO (CCRP)
    6. ustaw Fuzing na żądany tryb (N IN dla tego samouczka)
    7. ustaw żądaną ilość bomb (wszystkie bomby, które mają zostać zrzucone)
    8. ustaw liczbę używanych pylonów (ile bomb spadnie na raz, użyjemy 2, aby uniknąć asymetrycznych obciążeń)
    9. ustaw pożądany przedział czasowy (odległość pomiędzy odrzuconymi bombami)
    10. ustaw Master Arm Switch - ON (UP)
    11. ustaw DMT (Dual Mode Tracker) Włącznik zasilania (UP)
    12. naciśnij dwukrotnie przełącznik wyboru czujnika AFT, aby przełączyć tryb LST / TV DMT na TV. Kanał DMT pojawi się na ekranach MPCD
    13. na początku tryb TV śledzi wektor ścieżki lotu samolotu (tam, gdzie wskazuje twój nos)
    14. wciśnij przycisk « TDC DOWN Action Position », aby podporządkować DMT wyznaczonemu celowi
    15. po wyznaczeniu celu możesz obrócić DMT dokładniej, używając kontrolek TDC LEFT / RIGHT / FORWARD / AFT.Będziesz śledził ziemię, a nie cel
    16. wypoziomuj lot i manewruj w celu jak największego wyrównania pionowej linii CCRP do wektora ścieżki lotu
    17. czas do zwolnienia jest wskazany na HUD
    18. podczas lotu nad wskazówką Release Point (będzie oznaczona zieloną poziomą linią od dołu do góry), twoje bomby spadną automatycznie, pod warunkiem, że trzymasz przycisk Bomb Pickle
    19. nacisnąć przycisk "AG Target Undesignate / NWS / FOV Toggle", aby anulować cel, gdy cel zostanie zniszczony
    20. jak widać, CCRP nie jest bardzo precyzyjną metodą bombardowania z niekierowanymi bombami

    Bomby laserowe - LASER-GUIDED BOMBS (GBU)

    Uwaga Kod lasera wprowadzamy po starcie, standardowy 1688. Kody mogą być inne w zależności od misji, jeżeli będziemy mieli cele oświetlane przez jednostki naziemne, kody będą podane w briefingu. To samo dotyczy lotów w grupie, gdzie kody podaję prowadzący inny dla każdej maszyny.
    1. ustaw tryb główny HUD na A / G (Air-toGround)
    2. przejdź do głównego menu MPCD
    3. wybierz STRS
    4. wybierz żądane bomby GBU12, wybierając je górną płytą OSB (przycisk wyboru opcji) lub naciskając przyciski SEL pylonu na panelu ACP (Panel sterowania uzbrojeniem)
    5. wybierz tryb uzbrojenia AUTO (CCRP)
    6. ustaw Fuzing na żądany tryb (T IN dla tego samouczka)
    7. ustaw żądaną ilość bomb (wszystkie bomby, które mają zostać zrzucone)
    8. ustaw liczbę używanych pylonów (ile bomb spadnie na raz, użyjemy 2, aby uniknąć asymetrycznych obciążeń)
    9. ustaw pożądany przedział czasowy (odległość pomiędzy odrzuconymi bombami)
    10. ustaw Master Arm Switch - ON (UP)
    11. ustaw kod lasera na 1688: Naciśnij przełącznik wyboru czujnika AFT, aby przełączyć tryb LST / TV DMT na LST (Laser) i naciśnij OSB (przycisk wyboru opcji) obok KODU, następnie ustaw wymagany kod laserowy na klawiaturze ( standardowy kod to 1688), a następnie naciśnij ENT. Domyślny kod laserowy 1111 jest kodem inicjującym i nie będzie działał
    12. włącz Targeting Pod:
      • kliknij OSB obok strony "TPOD" w głównym menu MPCD
      • kliknięcie OSB obok STBY
      • kapsuła celowania rozpocznie inicjowanie przez 3 minuty
      • po inicjalizacji, kapsuła rozpoczyna chłodzenie FLIR, co zajmuje około 6 do 8 minut. Pod wyświetli się komunikat FNOTRDY (FLIR Not Ready), gdy chłodzenie FLIR jest niekompletne
    13. by użyć TDC (Target Designation Caret), musisz kliknąć OSB obok TDC, aby był aktywny / podkreślony
    14. wybierz sposób wyświetlania celów (CCD / FLIR)
    15. wybierz laser (LASR)
    16. uzbrój laser (ARMED) i obróć swoje TDC nad celem używając TDC LEFT / RIGHT / FWD / AFTcontrols
    17. odpal laser aby zablokować tarcze celownika na celu
    18. wypoziomuj lot i manewruj w celu jak największego wyrównania pionowej linii CCRP do wektora ścieżki lotu
    19. czas do zwolnienia jest wskazany na HUD
    20. odczas lotu nad wskazówką Release Point (będzie oznaczona zieloną poziomą linią od dołu do góry), twoje bomby spadną automatycznie, pod warunkiem, że trzymasz przycisk Bomb Pickle
    21. nacisnąć przycisk "AG Target Undesignate / NWS / FOV Toggle", aby anulować cel, gdy cel zostanie zniszczony
    22. jak zobaczycie, naprowadzane bomby są bardzo precyzyjne i bardzo skuteczne

    Pociski przeciwradarowe - ANTI-RADIATION MISSILE

    1. ustaw tryb główny HUD na A / G (powietrze-ziemia)
    2. ustaw ECM (Electronic Warfare) na jednym ze swoich MPCD, a stronę STARS (Stories) na drugim MPCD
    3. w przypadku misji SEAD (niszczenia wyżutni przeciwlotniczych) sugeruję, abyś upewnił się, że twój RWR (Radarowy odbiornik ostrzeżeń) jest ustawiony na WŁĄCZ, twoje przeciwwskazania EXP (Expendable) są ustawione na AUTO, a twój przełącznik ECM (Elektroniczne środki zaradcze) jest ustawić w odpowiednim ustawieniu, jeśli zestaw DECM jest wyposażony
    4. kliknij przycisk SEL, aby wybrać rakietowe pociski (SA)
    5. ustaw przełącznik Master Arm - ON (UP)
    6. znajdź nadajniki radarowe za pomocą RWR na stronie EW i na HUD
    7. kiedy ton niskiej tonacji przełącza się na dźwięk o wysokim tonie, to celownik blokuje się na źródle emisji promieniowania, twój Sidearm zablokował się na celu
    8. naciśnij przycisk wyzwalacza (Fire Gun - SPACE), aby wystrzelić pocisk rakietowy

    Naprowadzanie optyczne - AGM-65F/G MAVERICK (IRMV)

    1. ustaw tryb główny HUD na A/G (powietrze-ziemia)
    2. powinieneś przygotować swoje pociski Maverick tak szybko, jak to możliwe. Czas odnowienia i przygotowania zajmuje trochę
    3. przejdź do głównego menu MPCD
    4. wybierz STRS
    5. wybierz pocisk IRMV (Infrared Maverick), wybierając je na górnych przyciskach OSB lub naciskając przyciski SEL na ACP (Armament Control Panel)
    6. po wybraniu pocisku Maverick rozpocznie się jego czas odnowienia, który potrwa 3 minuty. STBY wskazuje trwającą fazę odnowienia, a RDY wskazuje, że Maverick jest rozgrzany i gotowy do użycia
    7. ustaw główny przełącznik uzbrojenia - ON (UP) i ustaw przełącznik FUZ (fusing) na IN, D1 lub D2
    8. ustaw DMT (Dual Mode Tracker) Włącznik zasilania (UP)
    9. naciśnij dwukrotnie przełącznik Sensor Select AFT, aby przełączyć tryb LST/TV DMT na TV. Kanał DMT pojawi się na ekranach MPCD
    10. na początku tryb TV śledzi wektor ścieżki lotu samolotu (tam, gdzie wskazuje twój nos)
    11. nacisnąć przycisk «TDC DOWN Action Position», aby podporządkować DMT wyznaczonemu celowi
    12. po wyznaczeniu celu możesz obrócić DMT dokładniej, używając kontrolek TDC LEFT / RIGHT / FORWARD / AFT. Jeżeli będziesz śledził ziemię, a nie cel
    13. wciśnij przycisk CAGE / UNCAGE, aby oddielić Maverick
    14. naciśnij przełącznik Sensor Select FWD (INS: IRMV / EOMV), aby wybrać kanał IRMV
    15. naciśnij w OSB FOV, aby zawęzić pole widzenia

    16. cyklicznie naciśnij przycisk TDC DOWN (ACTION), aby uzyskać blokadę celu. Maverick najprawdopodobniej uzyska dobre zalokowanie z odległości 7,5 mil, jest to zobrazowane obramowaniem na HUD IRMV

    17. po zalokowaniu przez Maverick, naciśnij przycisk Bomb Pickle (RALT + SPACE)
    18. Ważne- IR Mavericks ma ostrzeżenie Gimbal Limit dla AGM-64 wynosi około 30 ° AFAIK, ważne jest, żeby kierunek oświetlania celu przez pocisk nie przekraczał tej granicy. Jeśli wyjdzie poza granice otrzymamy ostrzeżenie w postaci "Gimbal Limit".

    Naprowadzanie laserowe - AGM-65E MAVERICK (LMAV)

    Ważne Cel może być oświetlany przez inna jednostkę powietrzną lub naziemną tzw. JTAC, jeżeli nie musimy zabrać na misję Targeting Pod (TPOD), w którym znajduję się laser do oświetlania celu dla bomb i pocisków.
    1. ustaw tryb główny HUD na A/G (powietrze-ziemia)
    2. przejdź do głównego menu MPCD
    3. wybierz STRS
    4. wybierz pocisk LMAV (Laser-Guided Maverick), wybierając je na górnych przyciskach OSB lub naciskając przyciski SEL na ACP (Armament Control Panel)
    5. gdy wybierzesz pocisk Maverick, strona indywidualna CAGED pojawi się wraz z kodem laserowym
    6. ustaw Master Arm Switch - ON (UP) i ustaw przełącznik FUZ (bezpiecznik) na IN
    7. ustaw kod lasera na 1688: Naciśnij przełącznik Sensor Select AFT, aby przełączyć tryb LST/TV DMT na LST (Laser) i naciśnij OSB (przycisk wyboru opcji) obok KODU, następnie ustaw wymagany kod laserowy na klawiaturze ( standardowy kod to 1688), a następnie naciśnij ENT. Domyślny kod 1111 lasera jest kodem inicjującym i nie będzie działał
    8. włącz zasilanie Targeting Pod:
      • kliknij przycisk OSB przy "TPOD" w głównym menu MPCD
      • kliknij przycisk OSB przy STBY
      • kapsuła celowania rozpocznie inicjowanie przez 3 minuty
      • po inicjalizacji, kapsuła rozpoczyna chłodzenie FLIR, co zajmuje około 6 do 8 minut. Pod wyświetli się komunikat F-NOTRDY (FLIR Not Ready), gdy chłodzenie FLIR jest niekompletne
    9. aby użyć TDC (Target Designation Caret), musisz kliknąć przycisk OSB obok TDC, aby był aktywny/podkreślony
    10. wybierz sposób wyświetlania celów (CCD / FLIR)

    11. kliknij przycisk OSB przy LASE
    12. Arm Laser (ARMED) i przesuń swój TDC ponad cel za pomocą TDC LEFT / RIGHT / FWD / AFTcontrols
    13. kliknij przycisk OSB przy FIRE
    14. naciśnij przycisk CAGE / UNCAGE, aby odblokować Maverick
    15. głowica poszukująca automatycznie wyszuka laser
    16. kiedy głowica poszukująca znajdzie laser i będzie w zasięgu o ognia celownik pocisku na HUD zmieni się na pełny kwadrat oraz pojawi się napis INRNG (w zasięgu). Nad celem pojawi się diament

    17. po zalokowaniu przez Maverick, naciśnij przycisk Bomb Pickle (RALT + SPACE)

    Data: 13/01/19

    Polska społeczność DCS World

    Masz już doświadczenie z symulatorami lotu albo zaczynasz dopiero zabawę, zapraszam na forum Gildia.org (link w menu).
    Gra jest darmowa, ale zawiera tylko dwa samoloty, co nie przeszkadza, by zagrać online z innymi miłośnikami wirtualnego latania.
    Na forum znajdziesz wszelkie informację odnośnie terminów wspólnych lotów, treningowych. Oraz udzielone zostaną odpowiedzi na tematy techniczne dla początkujących jeszcze nieobeznanych pilotów, w formie czatu czy na Teamspeak.
    Znajdziesz też kilka filmów instruktażowych na kanale YT.

    Oprogramowanie potrzebne do rozgrywek online.

  • Teamspeak Download - wersja CLIENT 64-BIT 3.2.1
  • Digital Combat Simulator Download
  • DCS Simple radio Download
  • (OPCJONALNIE) TacView - narzędzie do analizy przebiegu misji Download
  • (OPCJONALNIE) Lot ATC - narzędzie do kontroli misji czy wręcz samego poligonu. Download
  • (OPCJONALNIE) Paczke malowań Gildi.org- dostęp wyłącznie zarejestrowani urzytkownicy forum, w poscie "Informacje ze sztabu". Dodatkowo możecie skorzystać z poradnika do malowań (na dole strony), lub pisać do mnie na forum (hancer) albo na email: coopgame@gmail.com
  • Data: 27/10/18

    Teatry działań

    DCS: Persian Gulf Map

    Mapa Zatoki Perskiej dla DCS World koncentruje się na Cieśninie Ormuz, która jest strategicznym punktem zaporowym pomiędzy bogatą w ropę Zatoką Perską a resztą świata.

    Otoczony przez Iran na północ i wspierane przez zachodnie ZEA i Oman na południu, jest to jeden z najniebezpieczniejszych punktów na świecie od dziesięcioleci.
    Było to miejsce operacji Modlenie Modli w 1988 r., W którym US Navy zatopił kilka irańskich okrętów wojennych.
    Region obejmuje również rozległe Morze Arabskie, które doskonale nadaje się do operowania lotniskowcami bojowymi i będzie niesamowitym obszarem operacji dla nadchodzących Hornetów i Tomcat.

    Czy to z baz lądowych w Iranie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Omanu, czy z pokładu lotniskowca, mapa Zatoki Perskiej oferuje szeroki wachlarz scenariuszy misji bojowych, aby udowodnić swoją siłę.

    DCS: Normandy 1944

    Mapa DCS: Normandie z 1944 r.
    Koncentruje się na polu bitwy w Normandii we Francji.
    Została stworzona w celu zobrazowania okresu po lądowaniu w D-Day i założeniu kilku sojuszniczych lotnisk w Normandii, aby wesprzeć przełamanie się przyczółka pod koniec czerwca 1944 r.
    Mapa ma wymiary 267 x 348 kilometrów i obejmuje lotniska w Normandii i południowej Anglii.

    Mapa zawiera słynne plaże desantowe D-Day i "Atlantic Wall", toczące się pola Normandii, duże miasta, takie jak Caen i Rouen, porty w Cherbourgu i Hawrze oraz 30 lotnisk.
    Mapa zawiera także wiele pór roku oraz więcej szczegółów i dokładności niż jakakolwiek wcześniejsza mapa świata DCS dzięki wykorzystaniu nowych technologii map.
    Oprócz tego, że jest rozwijany w celu obsługi modułów DCS: World War II, inne moduły od czasów wojny koreańskiej do współczesnej mogą być również używane na tej mapie.

    DCS: NEVADA Test and Training Range

    Zakres testowy i szkoleniowy Nevada (NTTR) ma największą przylegającą przestrzeń powietrzną i naziemną dostępną dla operacji wojskowych w czasie pokoju w wolnym świecie.

    Obszar lądowy NTTR obejmuje symulowane systemy obrony powietrznej, pozorowane bazy powietrzne i kilka zakresów docelowych.
    NTTR był również używany do testów jądrowych.

    Dziś jest domem dla RED FLAG i innych ćwiczeń wojskowych, które obejmują kraje z całego świata.
    Mapa NTTR dla DCS World 2 obejmuje Nellis AFB, Creech AFB i niesławne Groom Lake AFB (aka Area 51).
    Ta mapa obejmuje także miasto Las Vegas, międzynarodowe lotnisko McCarran i zaporę Hoovera.

    Data: 10/09/18

    Frazeologia lotnicza

    Tłumaczenie zwrotów używanych w lotnictwie wojskowym, bazowanie na BREVITY Multiservice Brevity Codes z roku 2002. Wyrazy, które staramy się używać w naszych lotach jeżeli podczas nich mamy możliwość korzystania z ludzkiego AWACS (Airborne Warning and Control System).
    • Abort - zaprzestanie działań
    • Ajax - Strefa lądowania / odbioru jest wolna od zagrożeń.
    • Alpha Check - Wniosek / potwierdzenie namiaru i zasięgu od samolotu do opisanego punktu.
    • Angels - wysokość przyjaznego samolotu.
    • Arizona - brak uzbrojenia ARM.
    • (weapon) AWAY - odpalenie danego typu rakiety.
    • Bandit - wrogi samolot.
    • Bingo - stan paliwa potrzebny do powrotu.
    • Beam - bandyta odchodzi w prawo lub w lewo pod kontem 90' .
    • Bird - przyjazny pocisk ziemia powietrze.
    • Birddog - zapytanie o jednostki nawodne.
    • Blind - brak kontaktu wzrokowego z przyjazną pozycją samolotu/ziemi.
    • Bogey - radar lub wizualny kontakt lotniczy, którego tożsamość nie jest znana.
    • Bogey Dope - pytanie o najbliższy wrogi obiekt (BRAA).
    • BRAA - namiar, zasięg, wysokość i aspekt celu, w stosunku do określonego przyjaznego statku.
      Rysunek poniżej. Przykładowy komunikat BRAA - AWACS - “Uzi 1-1, Magic, BRA 100 for 60 at 500 feet, hot, 2 ship type MiG-29”


    • Break(Direction) - zwrot o 180' w daanym kierunku, manerw obronny.
    • Break Away - natychmiastowe odzielenie od tankowca.
    • Brevity - Wywołanie dyżurujące wskazujące częstotliwość radiową staje się nasycone, zdegradowane lub zacięte, a następnie muszą nastąpić dalsze transmisje.
    • Broke Lock - wywołanie doradcze dotyczące utraty radaru / IR lock-on.
    • Buddy Lock - zalokowanie sojuszniczego samolotu, zwykle jest to odpowiedź na Buddy Spike.
    • Buddy Spike - gdy przyjacielski samolot lokuje nas "na twardo".
    • Bugout - wycofanie sie z zaangażowania np. ataku bez zamiaru powrotu.
    • Bullseye - punkt odniesienie do podawania namiarów.
    • Buster - wzywa do przelotu z maksymalną prędkością (military power).
    • Buzzer - zakłócenia w komunikacji elektronicznej.
    • CAP - bojowy patrol powietrzny.
    • Cutoff (nazwa grupy) - wezwanie do podania namiarów na grupę.
    • Check (number, left/right) - zwrot o ilość stopni w prawo lub lewo i utrzymanie kierunku.
    • Chick - przyjacielski samolot.
    • Clean - Brak celów w zasięgu przechwycenia.
    • Cold - wrogi samolot lub teren nie będzie nas angażował.
    • Closing - zmiejszenie separacji.
    • Comeback - odwrócenie kursu.
    • Continue - kontynuuj obecny manewr bez zgody na zaangażowanie.
    • Defensive - przejście do obrony przed zagrożeniem z powietrza.
    • Defending (kierunek) - przejście do obrony przed zagrożeniem z lądu.
    • Father - TACAN na lotniskowcu.
    • Feet Wet/Dry - przelatuję nad woda/ lądem.
    • Flank - Aspekt kontaktowy stabilizowany pod kątem od 120 do 150 stopni od ogona lub od 30 do 60 stopni od kąta nachylenia.
    • Flash (system) - tymczasowo aktywuj określony system w celu identyfikacji.(IFF/afterburner/flare/chaff/etc.)
    • Flow (kierunek) - wezwanie do lotu w określonym kierunku.
    • Fox:
    • One - półaktywny pocisk radarowy.
    • Two - pocisk kierowany na podczerwień.
    • Three - aktywny pocisk radarowy.
    • Furball - wrogi i przyjazny samolot obok siebie, wywołanie opisowe.
    • Gate - informacyjne wezwanie do latania tak szybko, jak to możliwe, za pomocą dopalacza.
    • Gorilla - duża siła nie określonych sił i formacji.
    • Grandslam - wszystkie wrogie jednostki w obszarze zestrzelone.
    • Group - dowolna liczba statków powietrznych w obrębie 3 NM od siebie.
    • Heavy - grupa która zawiera więcej niż trzy obiekty.
    • High - cel pomiędzy 25 a 40 tys Ft.
    • Hostile - wrogi samolot.
    • Hot - gdy kontakt powietrzny jest zwrócony przodem do nas (przeciwieństwo do Cold).
    • Hotdog - informacja, że przyjazny samolot zbliża się lub znajduje się w określonej odległości od suwerennej przestrzeni powietrznej.
    • Locked - zalokowanie celu na radarze.
    • Low - cel poniżej 10 tys Ft.
    • Maddog - odpalenie AIM-120/AIM-54 w trybie bore/visual.
    • Marking - przyjazne samoloty wypuszczaja smugi kondesacyjne.
    • Marshal - polecenie ustawienia się na holdingu w określonym punkcie.
    • Medium - cel pomiędzy 10 a 25 tys Ft.
    • Merge - informacja że wszystkie jednostki znajduja sie w tej samej strefie wizualnej.
    • Mother - lotniskowiec.
    • Mud - na RWR zagrozenie z ziemi (typ i kierunek).
    • Music - zakłucanie radaru.
    • Naked - brak wskazań na RWR.
    • New Picture - zmiana obrazu taktycznego, zastepuje wszystkie dotychczasowe wyznaczenia celów.
    • No Factor - brak zagrożeń.
    • No Joy - brak kontaktu wzrokowego z celem lub punktem orientacyjnym (przeciwieństwo Tally).
    • Padlocked - wezwanie do nie stracenia celu ze wzroku.
    • Paint - kontakt radarowy grupy celów.
    • Picture - prośba o podanie informacji lotniczych istotnych dla misji w formacie Bulseye.
    • Pitbull - przejście pocisk AIM-120/AIM-54 w tryb aktywny.
    • Playmate - współpracujące samoloty.
    • Playtime - czas pozostały do spędzenia w obszarze.
    • Popeye - przelot w obszarze o zmiejszonej widoczności.
    • Push - przejdz na podaną częstotliwość.
    • Raygun (Position/Heading/ Altitude) - Prośba o odpowiedź "BUDDY SPIKE" od przyjaznego samolotu spełniającego te parametry. (W praktyce lokujemy jakiś cel na twardo i pytamy się na ogólnym kanale "Raygun + pozycja").
    • Roger - wskazuje odbiór transmisji radiowej; nie oznacza zgodności ani reakcji.
    • Sandwiched - samolot znajdujący sie pomiędzy przeciwnymi maszynami.
    • Scramble - startuj tak szybko, jak to możliwe.
    • Snake - wezwanie do oswietlania celu IR.
    • Snap - Zapytanie o BRAA do określonej grupy z zamiarem jej przechwycenia.
    • Spike - wrogi samolot lokuje mnie na twardo na RWR.
    • Winchester - brak uzbrojenia.

    INFO

    Kolorem czerwonym oznaczono wyrażenia podstawowe, które warto na początek przyswoić.

    Kolor zielony odnosi się do komunikatu rodzaj zagrożenia jest podawany na końcu wiadomości BRAA.
    Komunikat BRAA jest w formie: namiar/odległość/wysokość/rodzaj zagrożenia (Bearing, Range, Azimuth, Aspect).
    Wiadomość ta jest podawana w formie skróconej same liczby.

    Tłumaczenie może być trochę obrazowe, ale chodzi o przyswojenie sobie zwrotów i zrozumienie ich. Oczywiście podczas naszych lotów używamy też ojczystego języka, jednak korzystanie z tej frazeologia daję większy realizm podczas lotów. Wszelkie uwagi przesyłać na maila: irek3002@gmail.com

    Data: 18/01/19

    TACAN

    Tactical Air Navigation

    Umożliwia pomiar odległości i kierunku do radiolatarni systemu, pracującej na podobnej zasadzie jak w systemie DME, w pasmie częst. 960–1215 MHz; przy zasięgu do 370 km, pomiar odległości jest obarczony błędem nie większym niż 600 m, a pomiar kierunku błędem do 2°; radiolatarnie systemu TACAN współpracują z wszystkimi urządzeniami zapytującymi DME.
    DME (Distance Measuring Equipment) czyli radiowa pomoc nawigacyjna umożliwiająca pomiar odległości między samolotem a stacją naziemną. Działa w systemie odzewowym – czyli stacja naziemna odpowiada na wywołanie urządzenia w samolocie. Przez pomiar czasu przekazania sygnału określa się odległość rzeczywistą.

    Przykładowe wykorzystanie TACAN w DCS.

    Lider ustawi swój TACAN na określony kanał, 11Y w tym przypadku. Nr 2 i następne, muszą dodać 63 do tego numeru pierwszego to daje 74 (11 + 63) dla nr 2, 3 i 4. Po skonfigurowaniu TACAN, wszyscy otrzymają odczyt odległości do numeru pierwszego. Sam numer 1 otrzyma odczyt do najbliższego emitera, to jest nr 2 w tym przykładzie. Jeśli nr 2 zmieni swój TACAN, numer jeden będzie miał odczyt trójki, ponieważ od tego momentu jest najbliższy (i najsilniejszy) emiter TACAN dla swojej konfiguracji.
    Wszystkie samoloty są w lini, i wszystkie mają konfigurację w kierunku nr 1. Nr 1 ma konfigurację 104Y. Pozostali ustawiają 41Y (104-63), i wszyscy otrzymują odczyt w kierunku nr 1. Sam numer 1 otrzyma odczyt w kierunku nr 2, ponieważ jest to najbliższy emiter.
    TACAN można ustawić maksymalnie na 126, dlatego dla wyższych wartości należy odejmować 63.

    Róża kierunków

    W tle mamy obrazek prezentujący kierunki wyznaczane przez domyślny punkt na mapie zwany BULLSEYE.
    Jest to umowny punkt, który można dowolnie umieścić podczas planowania misji. Ma on na celu zmylenie przeciwnika co do naszych pozycji w razie przechwycenia wiadomości radiowych.
    Domyślnie punkt ten umieszczany jest przez MM (Mission Maker) na pierwszym punkcie trasy lotu (waypoints).
    Może być on umieszczony w dowolnym miejscu mapy na lądzie czy na wodzie.
    W DCS raczej nie stosuje się przekazywania pozycji względem Bullseye, tylko bezpośrednio względem naszego położenia na mapie.
    Jeżeli skierujemy zapytanie do AWACS w formie "Picture", on odpowie nam o położeniu ewentualnych celów względem Bullseye.
    Zapytanie Bogey Dope, odnosi się do najbliższego celu i podawane jest bezpośrednio względem naszej pozycji. Ten komunikat należy urzywać, jeżeli nie potrafimy określać pozycji względem Bullseye.

    INFO - BRAA vs Bullseye and when to use it...

    Na podstawie "Ogólne wytyczne dotyczące wniosków załóg statków powietrznych o informacje dotyczące przeciwników."

    Jeśli załoga samolotu zażąda PICTURE, bez żadnych innych uwag modyfikujących, GCI zareaguje pełnym obrazem taktycznym, używając standardowego formatu bullseye, oznaczonego etykietą, jeśli to możliwe, oraz wszystkich odpowiednich wypełnień / ID.

    Jeśli załoga samolotu zażąda BOGEY DOPE, AB / WD odpowie odpowiednikiem BRAA (z wypełnieniami, ID) do najbliższej grupy.

    Jeśli załoga samolotu zażąda SNAP (nazwa grupy / znak wywoławczy statku powietrznego), odpowiedź GCI będzie identyczna z odpowiedzią BOGEY DOPE. SNAP może być użyty do zażądania BRAA do wrogich lub przyjaznych sił. Jedyną inną różnicą pomiędzy SNAP i BOGEY DOPE jest to, że BOGEY DOPE jest po prostu żądaniem informacji, a SNAP przekazuje załogom samolotów zamierzającym zaatakować / dołączyć do przywołanej grupy / samolotu.

    Jeśli załoga samolotu wymaga wektora do geometrii przechwytywania przebiegu kursowego w określonej grupie, załoga samolotu zażąda CUTOFF (nazwa grupy). W takim przypadku GCI zareaguje najpierw na wektor odcięcia, a następnie na BRAA (z wypełnieniami, ID) do określonej grupy.

    Róża kierunków - Download

    Obrazki z Airshow

    Fotki: hancer, CC BY-NC 2.0 by VladMordock

    Filmiki z pokazów

    Macie jakieś ładne fotki z pokazów, pisać do mnie na forum, z checią umieszcze na stronie

    Data: 26/10/18

    Filmiki/Poradniki

    Moje loty

    Tomahawk Fun

    Desert Sands

    Poligon part 1

    Poligon part 2

    DCS-Poradniki

    Simple Radio Standalone

    Malowania

    Odpalanie AV-8 Harrier

    Odpalanie A10C

    Odwiedzając nasz serwer nie będziesz już sam w świecie DCS World.Własny serwer z licznymi celami i lotniskowcem z systemem LSO. Misję online w gronie wyjadaczy oraz początkujących pilotów. Samoloty myśliwskie, szturmowe oraz śmigłowce wszystko na jednym unikatowym serwerze. Miły klimat i pomocne forum zaprasza wszystkich początkujących, jak i zaawansowanych pilotów wirtualnych.